Followers

ziddu

Tuesday, October 07, 2008

Kemenangan apa yang kita raikan?



Sahabat sekalian.

Generasi taqwa yang telah diasaskan oleh Rasulullah SAW adalah generasi yang berjaya. Mereka berjaya mempertahankan keimanan dari dugaan dan cabaran yang dilakukan oleh kaum kuffar. Menifestasi kejayaan itu adalah dengan pembukaan kota Mekkah pada tahun ke 8 hijrah yang juga berlaku dalam bulan Ramadhan. Generasi taqwa yang telah dibentuk oleh Rasulullah telah memasuki Kota Mekah dengan penuh izzah. Mereka telah memasuki Mekah dengan pedang dikeluarkan dari sarungnya, sehingga Rasulullah mengarahkan pedang-pedang dimasukkan semula kesarung-sarungnya. Serentak dengan kemenangan tanpa menumpahkan darah itu diiringi dengan 3 kali laungan Allahuakbar.

Laungan mulia takbir inilah bergema sampai sekarang. Setiap kali tiba hari raya Puasa dan haji, mulut kita takkan lekang dari menyebutnya.

Satu pertanyaan yang dituju kepada diri saya dan sahabat sekelian. Laungan yang kita ucapkan itu sebenarnya meraikan apa? Kita bukan sahabat Rasullah yang melaungkannya demi kemenangan Islam dan pembukaan Kota Mekkah! Kita bukan juga para tabiin yang berjaya memerintah dunia, sehingga 2/3 dunia telah ditakluki! Malah kita juga bukan agamawan, ilmuan yang telah berjaya mengharumkan Islam!

Kita laungkan juga kalimah suci itu walaupun tidak ada apa yang hendak kita banggakan. Kerana laungan kalimah suci inilah syiar yang masih kita warisi dari Nabi. Walaupun disaat-saat umat Islam tertindas dimana-mana, namun kita laungkan jua. Setidak-tidaknya kita sedikit berbangga dengan kejayaan menjalani ibadah puasa dengan penuh keimanan dan kesungguhan.

Ya Allah terimalah ibadah hambamu yang banyak menzalimi diri sendiri ini.

Selamat menyambut Idul fitri dan Maaf Zahir Bathin dari saya

0 Responses to “Kemenangan apa yang kita raikan?”

Post a Comment

Networkedblog