Followers

ziddu

Monday, August 01, 2011

Tidak Batal puasa masukkan alat pencegah kehamilan (IUCD)


"Saya berpuasa doktor, batal puasa kalau masukkan alat tu" Tegas seorang ustazah dalam satu sesi klinik perancang keluarga pagi tadi.
"Ustazah kan sedang period?" aku menduganya agar fikir kembali persoalan yang timbul.
"Betul jugak, tak ingat plak saya tak puasa, he he" sampuk beliau tersipu-sipu.
"Tapi kan doktor, batal tak puasa kalau masukkan alat tu waktu tidak period?" Terpacul soalan lagi memohon kepastian dariku.
"emm, menurut perbahasan dan pembacaan saya dari sumber-sumber yang muktabar, memasukkan intra-Uterine-contraceptive-device (IUCD) tidak membatalkan puasa. Jumhur ulama yang bersidang di persidangan fekah perubatan antarabangsa 1997 di Morroco menyokong pandangan ini, bahawa memasukkan IUCD tidak membatalkan puasa." jawab ku padat dan ringkas.
"oo begitu ke.. Kat mana saya nak dapatkan sumber yang doktor maksudkan tadi?" sahutnya sambil ingin pengesahan lanjut.
"Ustazah boleh download di http://papisma.org/fekahperubatan/". Titik.
Published with Blogger-droid v1.7.2

0 Responses to “Tidak Batal puasa masukkan alat pencegah kehamilan (IUCD)”

Post a Comment

Networkedblog