Followers

ziddu

Friday, April 11, 2008

Kempen Kesedaran HIV /Aids di Pulau Perhentian



Jumlah pengidap HIV meningkat secara menyeluruh selunuh dunia. Data statistik dari tahun 1990 hingga 2006 tidak menunjukkan penurunan jumlah penghidap HIV /AIDS.

Begitu juga dengan pulau perhentian, tidak terlepas dari tempias kenaikan jumlah mangsa HIV.

Aku begitu bertuah kerana Pada 9hb hingga 10hb April 2008 lalu satu program kesedaran kesihatan telah dijalankan di pulau peranginan tersebut. Program ini telah dianjurkan oleh pejabat kesihatan Daerah Besut. Aku dijemput untuk menyampaikan satu ceramah mengenai HIV kepada masyarakat setempat. Program kesihatan dan saringan HIV juga dijalankan. Program berjalan dgn lancar dan mendapat sambutan yang memberangsangkan. penduduk Pulau Perhentian kecil besar, tua dan muda bersama-sama menjayakan program tersebut.

Aku juga begitu betuah kerana program malam itu telah digabungkan dengan ceramah dari penceramah hebat dari PRIHATIN. Penceramah tersebut adalah Puan Norzaimah, yang tidak asing lagi dgn panggilan Kak Mah. Prihatin adalah satu pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membela nasib kaum wanita yang menghidap HIV seluruh Kelantan.

0 Responses to “Kempen Kesedaran HIV /Aids di Pulau Perhentian”

Post a Comment

Networkedblog