Followers

ziddu

Sunday, June 20, 2010

Modul Sayangi Anak Muda- Anda Bijak Jauhi Zina


Dalam minggu lepas, saya berhempas pulas mencari modul yang di katakan agak sempurna mengenai Anda Bijak Jauhi Zina (ABJZ). Beberapa bahan telah saya dapati dari internet dan interaksi dengan sahabat. Antaranya ceramah pengenalan kepada HEADSS (Teknik mendekati dan kaunseling remaja). Saya cuga mengucapkan terima kasih kepada Pn Intan Idiana Hassan, kerana membekal bahan ceramah beliau di sekolah-sekolah Kelantan (Seks dan kehamilan Remaja & Kehamilan dan kelahiran).
Berdasarkan modul yang dibekalkan serta beberapa bahan bacaan sendiri, saya berjaya menghasilkan satu modul untuk berbincang dengan remaja. Bahan ini mungkin banyak kelompangannya tapi ini adalah yang termampu saya paparkan. Untuk manfaat bersama saya sertakan di laman web ini bahan persembahan tersebut (Sayangi diri Anda- Jauhi diri anda dari Zina).
Sayangi Diri Anda-Jauhi Zina
Sinopsis Ceramah
Ceramah yang disampaikan adalah dalam bentuk santai dan interaksi bersama remaja. Ibu bapa juga turut serta bagi memberi nasihat dan panduan kepada anak remaja mereka.
Program santai tersebut bertujuan mendedahkan kepada remaja mengenai:
  1. Mengenal diri sendiri secara fizikal dan mental. Ketahui kekuatan dan kelemahan setiap organ fizikal mereka. Anggota fizikal yang menjadi perbincangan utama adalah Otak, Kalbu, Tangan dan Organ Reproduktif.
  2. Mengenal siapakah diri mereka, kenapa mereka hidup, apakah tujuan hidup dan kemana kita berkesudahan nanti.
  3. Mengenal siapa pengawal dan siapa musuh mereka.
  4. Bercakap pasal dosa dan pahala.
  5. Mengenal faktor-faktor yang mendekati zina
  6. Mengajak remaja berfikir tentang keburukan zina dan kebaikan tidak berzina.
  7. Mengenal diri remaja kepada kelakuan berisiko dengan menjalani ujian ringkas faktor resiko.
Program tersebut diakhiri dengan mendendangkan lagu adi remajaku (Terima kasih Sdr Razi Mahmud atas perkongsian video ini)

0 Responses to “Modul Sayangi Anak Muda- Anda Bijak Jauhi Zina”

Post a Comment

Networkedblog