Followers

ziddu

Monday, June 25, 2012

Dr Muhammad Morsi Presiden Baru Mesir


Dengan jumlah kemenangan majoriti simple, Alhamdulillah kemenangan secara demokratik diberikan kepada Dr Muhammad Morsi. Sebagai rakyat Malaysia yang pernah berkunjung ke Mesir, bersyukur atas kemenangan ini. Kita mengharapkan episod-episod seterusnya menjanjikan kemenangan jitu dipihak Islam. Walaupun beberapa kekangan dari pihak tentera yang sukar melepaskan tengkuk penguasaan mereka, namun kuasa rakyat dan ketentuan Allah boleh menentukan segala-galanya.


Sedarlah sahabat pihak musuh tidak akan senantiasa duduk diam dalam mematikan cahaya Islam. Allahlah yang akan menjaga obor cahaya Islam itu supaya kekal, walaupun dibenci oleh musuh-musuh. Justeru, daftarlah diri kita menjadi pembantu serta mata rantai bagi kemenangan Islam atas muka bumi ini.
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Mukmin, jiwa-jiwa mereka dan harta-harta mereka dan membayarnya dengan syurga. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu membunuh atau dibunuh. Itulah janji yang benar yang disebut di dalam kitab Taurat, Injil dan Quran. Sesiapa yang menunaikan janjinya dengan Allah, maka bergembiralah dengan janji yang kamu meterikan itu. Yang demikian adalah kemenangan yang besar.” (At-Taubah: 111)
FirmanNya lagi; “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah dengan pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan gandaan yang banyak.” (Al-Baqarah:245)
Apabila Abu Darda’ mendengar ayat ini, dia merasakan tidak ada pilihan lain melainkan bersedekah dengan hartanya yang paling dikasihi lagi berharga.Begitulah kita lihat tarbiyah Nabawiyah yang dinikmati oleh para sahabat secara praktikal.Abu Bakar Radhiallahu ‘Anhu telah mengorbankan dan membelanjakan seluruh hartanya. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bertanya kepadanya: “Apakah yang telah kamu tinggalkan kepada keluarga kamu?” Lalu beliau menjawab: “Aku telah tinggalkan untuk mereka Allah dan RasulNya.”Suhaib Ar-Rumi telah mengorbankan seluruh apa yang beliau miliki demi untuk menolong agama Allah. Lantas Allah menurunkan untuknya dan orang yang sepertinya ayat Al-Quran yang dapat dibaca.
Firman Allah Subha Nahu Wa Ta’ala;“Dan di antara mereka ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredhaan Allah, dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hambaNya.”  (Al-Baqarah: 207)
Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam menyambutnya seraya bersabda;“Beruntunglah perniagaan kamu, wahai Suhaib”Mus’ab adalah pemuda yang kaya lagi dimanjakan keluarganya mengorbankan semua yang ada padanya dan menjadi satu tanda daripada bukti-bukti jihad kepada syabab (pemuda) Muslim pada setiap zaman.
Begitu juga para Sahabiyat r.a. yang melakukan pengorbanan untuk Islam. Khadijah, Ummu Salamah, Ummu Sulaim, Nusaibah, Asma’ dan lain-lain. Mereka semua mempunyai sikap yang telah termaklum, kehidupan yang dimakmurkan dengan melakukan pengorbanan yang bernilai. Sejarah para sahabat dipenuhi dengan kisah-kisah pengorbanan dengan harta dan jiwa demi memenangkan agama Allah.

0 Responses to “Dr Muhammad Morsi Presiden Baru Mesir”

Post a Comment

Networkedblog